درباره جشنواره

ما باید از شهر آمل و مردم فداکار آن تشکر کنیم. “امام خمینی(ره)

کشور اسلامی ایران، قطعه‌ای گوهر خیز و ثروتمند است که در طول تاریخ همواره در معرض هجوم بیگانگان بوده است، و در سه قرن اخیر هر بار بعد از جنگ‌های مختلف، تکه‌هایی از پیکره‌اش در دست دشمنان باقی مانده و داغ سنگین و جانسوز آن بر دل هر ایرانی غیرتمند و مسلمان نشسته است. دشمن زبون، همسو با تحمیل جنگ، بر طبل اختلافات فتنه انگیزی‌های داخلی نیز کوبیده است و غائله‌هایی چون کردستان، آذربایجان، خلق ترکمن، خلق عرب و جنگل‌های شمال را بوجود آورده است.

تحلیل ضعیف و مبتنی بر نگاه مادی گرایانه‌ی اتحادیه کمونیست‌ها که از آبشخور بی دینی ارتزاق می‌کردند، موجب شد از توان ایمانی و تعلقات خدایی و میهنی مردم خداجو و عالم پرور استان‌های شمالی به ویژه مردم شهر آمل غفلت کنند و به این خیال که مردم به یاری آنان خواهند شتافت، در جنگل‌های شمالی پناه گرفتند و آن را مامن خویش قرار دادند، اما همه این خیال‌های خام، نقش بر آب شد و با پی‌ریزی مدبرانه‌ی طرح جنگل بخشی از توان بسیجیان و پاسداران و نیز نیروهای مردمی از جبهه‌های غرب و جنوب در این نواحی متمرکز شد و این ظرفیت توانست در کنار تلاش ژاندارمری، کمیته انقلاب اسلامی وقت، با حضور در عمق جنگل‌های شمال از جمله ۹ عملیات و درگیری جنگل در کناره‌های شهر آمل، درسی فراموش نشدنی را به منافقین و چریک‌های اقلیت و اکثریت بدهند و با بر هم زدن امنیت خاطر آن عده‌ای قلیل، جنگل را که خود جلوه‌ای از امنیت و رحمت الهی است. برای آنان نا امن سازند تا بدان جا که هر درخت را یک پاسدار و نظامی قلمداد میکرده اند.

نقطه‌ی اوج اقتدار نیروی مردمی و نظامی و زبونی عناصر معاند نظام را در حماسه اسلامی ششم بهمن آمل می‌توان یافت. مردم هزارسنگر آمل در کنار نهادهای نظامی و امنیتی با سنگرسازی و یاری رساندن به رزمندگان خود، در برابر دشمنان داخلی ایستادند و شجاعانه و مومنانه، نام خودشان را در کتاب حماسه غیرت دینی این مرز و بوم ثبت کرده اند.

بنابراین به جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فراموش نشدن این حماسه مردمی و به جهت نقش مهم دانشگاه به عنوان کانون علم و دانش و اثرگذاری که در ترویج فرهنگ و ارزش‌های انقلابی و اسلامی دارد جشنواره فرهنگی و هنری طاها ستاره شمالی با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره ۴۱ شهید حماسه ششم بهمن و ۲۶ شهید شهید جریان جنگل آمل در غالب زبان هنر در سال ۱۴۰۱ شروع به کار کرده است.

این جشنواره، فرصتی است برای دانشجویان برای نشان دادن توانمندی‌های خود در حوزه‌های مختلف هنر و فرهنگ از جمله دل‌نوشته، پادکست، نقد کتاب، نقاشی، خوشنویسی، طراحی پوستر، عکس‌نوشت و… (بنا بر شرایط هر سال و تصمیمات شورای سیاست‌گذاری)، با موضوع شهدا به نمایش گذاشته می‌شود. این آثار، گوشه‌ای از رشادت‌ها و جانفشانی‌های شهدا را به تصویر می‌کشند و یاد و خاطره این عزیزان را زنده نگه می‌دارند.